Een duik in het verleden.

Vanmorgen stond het genocide museum op het programma. Een begraafplaats voor 275.000 mensen.  Het bezoek was zeer confronterend. In 1994 vond in Rwanda een gruwelijke genocide plaats, waarbij tussen de 500.000 en 1.000.000 Tutsi's en gematgde Hutu's op gruwelijke manier werden vermoord. In het museum maakten  drie dingen grote indruk op ons. In de eerste plaats de heftige video's en foto's. In korte filmpjes kwamen  vooral jongeren aan het woord die de hele familie zijn verloren. Hartverscheurende verhalen, maar ingetogen gebracht. In de tweede plaats was indrukwekkend om te zien dat Hutu's en Tutsi's vreedzaam naast elkaar leefden tot de kolonisatie van onze Belgische buren daar in 1916 verandering  in bracht. Buren, waarvan de kinderen jaren lang samen speelden, slachtten elkaar in 1994 genadeloos af. Als derde was het zeer ingrijpend om te zien en te lezen hoe baby's en kleine kinderen tijdens de genocide om  het leven zijn gekomen

In de middag bezochten wij hotel Des milles Collines better bekend als hotel Rwanda. Tijdens de genocide bood de hotel manager onderdak aan 1268 Tutsi's en redde deze  van de dood. . Veel Tutsi's vluchtten naar dit hotel, waarin ze de hoop hadden beschermd te worden door de aldaar gelegerde VN-soldaten. Deze waren er echter niet om het hotel te beschermen, maar om de blanke toeristen te Evacueren. De wereld keek de andere kant uit.

In de late namiddag kwamen wij per toeval op de Afrikaanse expo 2018. Wij waren de enige blanken en uiteraard het doelwit van de verkopers.

In de vroege avond genoten wij van een schitterend uitzicht over de hoofdstad op de 12e etage van een hotel boven op een heuvel.  Morgen vroeg op om met de publieke bus naar het Kivu meer te Verekken.

Nicole

Wauw wat indrukwekkend zal dit geweest zijn toen en nu om het te zien!

Gon

Wat een heftig verhaal, zal vast heel emotioneel geweest zijn om de filmpjes en alles over de genocide te horen, zien en lezen. Om kippenvel van te krijgen hoe onschuldige mensjes om het leven werden gebracht. Wat een indrukken en dan plotseling doelwit van verkopers die het op blanken hebben voorzien. Schakelen geblazen!!! Morgen een goede reis met de publieke bus!!
Groetjes R&G

Ed

Denk dat jullie deze filmpjes en alle verhalen nooit meer zullen vergeten. Destijds is het vaak op het nieuws geweest maar je ziet dat je het eigenlijk alweer vergeten bent. Is inderdaad een heel verschrikkelijke kwestie geweest. Het zal waarschijnlijk voor jullie avonturiers weer een vakantie worden met zeer veel wisselende momenten wat betreft lief en leed. Dat hoort bij het leven en jullie houden ons wel op de hoogte. Goede reis morgen, ben benieuwd wat er dan weer allemaal op het programma staat en hoe het verloopt. Groetjes uit warm Limburg

Richard Wijnands

Ik kan mij goed voorstellen wat voor een indruk dit op jullie maakt. Ik had dit al bij mijn bezoeken aan de concentratiekampen van WOII. En inderdaad heel triest toen de wereld niet om keek en het voor hen niets uitmaakten.
Groet,
Richard

Trudi

Daar word je heel stil van.....van dit verhaal. Voor ons al lang geleden maar als je dit leest zie je toch weer de journaal beelden voor je..... Fijn dat je dan de dag met een prachtig uitzicht mag afsluiten! Succes met de busreis!
groetjes Dick en Trudi

Pepijn

Na al die jaren nog steeds aanwezig als de dag van gisteren...
Gelukkig hebben ze er wonderwel 'afstand' van kunnen nemen zodat Rwanda jullie ook de mooie kanten kan bieden! Een confronterend stukje van de reis maar wel goed dat jullie het gedaan hebben, Groeten Pepijn