Wandelend en fietsend door het Rwandese platteland

Woensdagochtend zijn we met het openbaar vervoer naar het community project Red Rocks vertrokken, een traditioneel Rwandees plattelands dorp. Het busje was volgens ons al overvol bij vertrek, maar daar dachten de inwoners anders over. Onderweg stapten nog veel mensen in. Je moet geen last van engtevrees hebben. Bij aankomst werden we met traditionele muziek ontvangen. Lopend hebben we met een lokale gids een tweetal dorpen bezocht. Met een paar woorden Rwandees werd er al snel contact gelegd. Het hele dorp kwam die vijf Nederlanders eens goed bekijken en de kinderen wilden maar al te graag op de foto. Dat wordt veel foto's zenden naar onze gids.

Samen met een aantal locals zijn we bananen bier gaan maken. Een proces van zeer hard werden. Een bier met een alcohol percentage van 12 procent na 3 dagen gisten en 35 procent na 6 dagen gisten. Nadat de klus geklaard was, en het bier gereed was voor het gistingsproces, was het volgens de bevolking tijd voor feest en kregen wij een grote hoeveelheid bananen bier te drinken. Tevens werd er volop muziek gemaakt en ontsnapten wij niet aan de locale dans.

Vanmorgen vroeg zijn we gaan fietsen. De tocht zou 6 uur duren, maar ik kan reeds verklappen dat wij ruim 9 uur nodig hadden. Nadat vijf inwoners uit het dorp hun fiets ter beschikking hadden gesteld, was de eerste uitdaging een berg van 5 kilometer met een stijgingspercentage van tussen de 8 en 10 procent. Zelfs voor ons Limburgers een hele kluif. Halverwege de helling werden we op een tropische regenbui getrakteerd . Boven aangekomen was de fiets van Jesse gereed voor de fietsenmaker. Na een half uur klussen, bleek de fiets niet meer te repareren en werd door de gids een nieuwe fiets geregeld. Na 2 uur fietsen verlieten we de hoofdweg, en vervolgden we onze weg over rode grevel. Vanuit elk huisje werden we door de kids toegeroepen met 'guut morning' en dat tot ver in de avonduren . We zijn op veel plaatsen gestopt en dat leidde tot Leuke gesprekken. Het is ons vanaf vandaag meer dan duidelijk waarom Rwanda het land van de 1000 heuvels wordt genoemd.

In de avond hebben wij het indrukwekkende Dian Fossey museum bezocht.

Morgenvroeg gaan we per Kano verder en we hopen in de middag de grens van Oeganda te bereiken.

marina Havinden

I feel I am there with you, such great experiences and stories ... wonderful!!! Enjoy!!! X

Trudi

Jullie hadden toch wel deo op gedaan he anders ruiken die arme mensen jullie zweet...hahaha, zal best wel warm zijn zo op een gepakt als haringen in een ton.
Ach bier en een feestje doen daarna wonderen, jullie hebben vast heerlijk geslapen. Hoop wel dat het lekker was.
Nu zit ik dus steeds te denken, die arme man of vrouw die zijn fiets aan Jesse heeft geleend, krijgt hij nu wel een andere fiets of heeft hij/zij nu gewoon geen vervoermiddel meer.
Maar het is een behoorlijke fietstocht geweest ik fiets veel maar dit zou mij toch wel een paar zere billen opleveren.
Wel gaaf dat je op deze manier zoveel contact krijg met de locals!
Morgen de kano hopelijk geen krokodillen......die foto van Jesse staat nog in mijn geheugen dus denk erom geen rare dingen met beesten uit halen hoor.

groetjes van Dick en Trudi

Gon

Wat een super, super mooie belevenissen, het is echt smullen van jullie verhaal.
En dan hebben we geen eens dat bananenbier geproefd. Ook dat fietsen met zo'n onverwachte tropische regenbui spreekt zeer tot onze verbeelding. Leuk, leuk, leuk!!! 'Guut Morning' en succes met de kano's!!
Liefs, R&G

Marlie en Willy

Het zijn weer prachtige belevenissen, nu al!
Complete boekwerken en leuk om te lezen. Doe wel voorzichtig!
Groetjes Hutie en Tutie

Britt

Mooie verhaal weer. Geniet ervan allemaal! Xx

Riny

Zoals altijd weer hele mooie belevenissen !!Geniet er maar van,groetjes .

Richard Wijnands

Mooi verhaal weer! Hoeveel kilometer gefietst? Dus ook nog eens een sportieve vakantie.
Have fun!

Ssandra

HalloMonique en familie,

Het klinkt allemaal geweldig en wat een ervaringen/belevenissen. Wij zijn begonnen met het lopen van het Pieterpad (Pieterburen naar St. Pieter in 17 dagen). Maak er nog een mooie reis van en geniet van alles wat jullie meemaken. Groeten Sandra

Peter en Lillian

Ron, Monique en kids,
Echt weer leuk om jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier en geniet van de lokals??

Houbies

Mooi verhaal weer, met de tour de Rwanda, veul plezeer wiejer