Beleef je droom: oog in oog met berggorillas

Alles wordt eraan gedaan om de circa 900 berggorillas te behoeden voor uitsterven. Maandag ochtend stonden wij oog in oog met berggorillas, die allerminst verlegen zijn. Daar mogen we Dian Fossey voor bedanken, de Amerikaanse onderzoekster die wereldberoemd werd dankzij Gorillas in the mist.

Nog voor het ochtendgloren trokken wij met een gids en twee gewapende rangers en drie dragers de bergen in. De rangers gingen mee voor het geval wij een bosolifant tegen zouden komen. Na twee uur klauteren in het weelderig regenwoud bereiken wij de gorilla's De regels zijn duidelijk. Op 7 meter afstand blijven, niet flitsen, niet niezen richting de dieren en absoluut nooit wegrennen.

De trekking was niet eenvoudig. Wij moesten behoorlijke hoogte verschillen over winnen en meermaals de rivier oversteken. Het laatste stuk waren er geen paden en de temperatuur liep stevig op. De paden werden ter plekke met machetes gehakt.

Opeens ritselden de struiken. Gegrom. We strompelden over struiken, zakken tot de enkels weg in de modder. Een zwarte schim duikt op in het dikke struikgewas. Uit de bosjes doken drie berggorilla's op. We waren even verstijfd van de angst. Myrthe wilde een baby gorilla op de foto zetten en terwijl zij op haar hurken zat kwam een vrouwtjes gorilla niewsgierig aan gehobbeld en botste tegen Myrthe aan. Na wat snuffelen, ging zij voor Myrthe zitten en vervolgde haar dagelijkse bezigheden.

De afspraak om op minimal zeven meter afstand te blijven, was al in de eerste minuut geschonden. Daarna kwam een baby gorilla naar ons toe. Hij daverde echter uit de top van de boom, maar kwam er met de schrik vanaf. Opeens zagen wij de Silverback. Ontzag is het overheersend gevoel. We waren op onze hoede, geïntimideerd door de enorme krachtpatser. Dit dier wil je niet boos maken. Een volwassen mannetje weegt gemiddeld 159 kg en hij trekt rustig een boom omver om beter bij de bladeren te komen. De Silverback is de leider van de groep en zal zijn leven geven indien nodig om zijn familie te beschermen. Als strikte vegetariërs eten gorilla's voornamelijk bladeren. Om daaruit genoegenergie te halen moeten ze de hele dag door eten: ruim 25 kg in geval van een volwassen mannetje. Voor de gorilla's is het dichte woud een lopend buffet. Ze gingen dan ook rustig door met het eten van bladeren en boombast.

Het was een unieke ervaring, zo dicht bij deze indrukwekkende dieren te komen en ze bijna aan te raken.

Loes Plantaz

Wow, wat een verhaal!! Geniet nog van jullie mooie reis.

Monique Garry Brian

Wat een verhaal weer mooi om mee te maken

Jos

Fantastisch wat een ervaringen. Geniet er allen van. Groet uit Heerlerheide.

Gon

Dit is echt een droombelevenis!!!!
Van zo dichtbij oog in oog met de berggorilla's van klein tot groot.
En dan ook nog de ontzagwekkende leider van de groep, de Silverback zien.
Zoals jullie schrijven een unieke indrukwekkende ervaring en die pakt niemand jullie af.
Mooie voortzetting van jullie reis en blijf genieten!
Liefs, R&G

riny

Weer een fantastisch verhaal en belevenis !!!

Peter en Lillian

Schitterend Ron, Monique en de kids. Geweldige ervaring?

Nicole

Wauw dat is denk echt een belevenis! Een mooie herinnering dat voor altijd blijft

Trudi

Tja wat moet ik nu nog zeggen......het verhaal al 2x gelezen en dan denk ik, ik wou dat ik Myrthe was! Er zal zo maar een gorilla tegen je aan botsen en aan je gaan snuffelen, dit vergeet je nooit meer! Knap dat je zo cool bleef hoor, ik zou de neiging hebben om haar te gaan aaien. Maar wat zullen jullie met zijn allen genoten hebben!
Liefs Dick en Trudi

Edgar

Pfff. Mooie ervaring hoor, maar ik ben blij dat je jullie het er veilig vanaf gebracht hebben! En stik jaloers natuurlijk.

annelies

Geweldige ervaringen en vooral heel mooie herinneringen. Geweldig gewoon. maar ook weer blij dat deze tocht voorbij is en jullie ongeschonden en weer veilig zijn. Nog heel veel plezier en op naar nog nieuwe ervaringen en herinneringen, die jullie weer met ons willen delen.

Ina

Geweldig, jullie hebben weer een droom tot werkelijkheid gemaakt. Blijf dat vooral doen.

Petra Bassant

WoW...wat een mooi verhaal en wat bijzonder moet dat zijn! Nog een mooie reis gewenst allemaal! Groetjes Petra

Ronald & Maureen

Wat mooi om dit allemaal te lezen , maar nog mooier voor jullie om dit allemaal in 't echt te mogen beleven. Nog heel veel vakantie plezier, Bere groetjes vanuit hier, Wachtend op jullie nieuwe verhaal/belevenis !! ??

marina Havinden

Wow that’s amazing what a fabulous experience... love hearing about all your adventures!! Stay safe love Simon and marina x

Marjo

Wow dat is echt geweldig om dit mee te kunnen maken! Wat een ervaring.

garrie

alweer iets weg te strepen op je bucket list wat een ervaring om te lezen laat staan om erbij te zijn hoop dat alles goed gegaan is groetjes garrie

Karin Hagens

Geweldig!
Een droom, maar waarschijnlijk heb ik het lef niet.... Ik word al zenuwachtig van Schotse Hooglanders op mijn wandelpad.
"Gorilla's in the mist", een prachtige film. Leuk Lotte dat je die nog even van te voren bekeken hebt.
Geniet er nog van allemaal, ik lees mee.