Murchison Falls

Na een 8 uur durende 'Afrikaanse massage' (zo wordt onze autorit over de zeer hobbelige weg richting het noorden genoemd) kwamen we aan in Murchison Falls. Zeer indrukwekkend waren deze watervallen. De Nijl stort zich over een breedte van nog geen 6 meter explosief in een wolk van bruisend water bijna 45 meter naar beneden. Dit donderend watergeweld hebben wij van zeer dichtbij bezichtigd. In de omgeving van deze watervallen verongelukte overigens ooit de beroemde schrijver Ernest Hemingway.
Het park wordt door de machtige Nijl in tweeën gespleten. Het is een van de meest groene parken in Afrika.

We zijn vroeg opgestaan om met het eerste licht het wild te gaan zoeken. Het is ook het tijdstip dat het licht op zijn mooist is, het zogenaamde gouden uur. Tijdens onze jeep safari's. zagen we veel giraffen, nijlpaarden, nijlkrokodillen, olifanten, buffels, leeuwen en natuurlijk ook weer veel vogelsoorten, waaronder de prehistorisch uitziende schoenbekooievaar. Dit is een soort 'missing link' tussen een pelikaan en een ooievaar. Helaas zijn we nog steeds niet oog in oog komen te staan met het luipaard. Een bedreiging voor dit park vormt de vondst van een enorme voorraad olie.

Ook hebben wij in dit park een bootsafari gemaakt. Onder het toeziend oog van krokodillen, nijlpaarden, buffels, apen en ander wild, dat aan de oever kwam drinken en baden zijn wij naar de watervallen gevaren. Het lijkt wel of elk nijlpaard van nature een zeer slecht humeur heeft. Zodra je in de buurt van een kudde komt, zal het dominante mannetje zich tussen zijn kudde en de boot plaatsen en zijn enorme bek opensperren, zodat zijn gevaarlijke tanden goed zichtbaar zijn. Onderweg hebben wij nog een boot met pech op sleeptouw genomen.

Wij hebben aan de oever van de Nijl in tenten overnacht onder de sterrenhemel. Hoewel het bordje met de waarschuwing '"watch out for de crocodiles' geen bemoedigende uitwerking had, was het een ultieme wildbeleving. Honderden sterren stonden aan de hemel. De Nijlkrokodillen zijn enorm groot. Circa 4 a 5 meter.

Gisteren sliepen we in een community verblijf van de Boomu women's group. Dit project had als doel de community te ondersteunen. We sliepen in een lemen hut en leken ons in de film Arrow te bevinden. Bewakers met pijl een boog stonden voor onze hut, dit ter bescherming tegen de wilde dieren. We konden volgens onze bewaker rustig gaan slapen, want zijn pijl miste nooit doel. Tot laat in de nacht hebben we het kaartspel 'ezelen' met onze Afrikaanse gastdames gespeeld. Het werd een hilarische avond. In de ochtend werden we wakker door het geluid van duizenden vogels. We kregen een rondleiding door het dorp. De oudste man van het dorp wilde ons een kort verhaal over de cultuur van Uganda vertellen. Hij bracht zijn verhaal met veel passie. Uiteindelijk hebben wij bijna twee uur naar hem geluisterd. Wij blij dat het de korte versie was.

Monique Garry Brian

Wat een belevenissen en verhalen

Trudi

Mijn hemel wat hebben jullie nu weer meegemaakt= Wij zouden dat geen "massage" noemen maar "we krijgen wandelende nieren". wat moet dat imposant zijn de Nijl die zich naar beneden stort. Hebben jullie wel geslapen in je tentje zou geen oog dicht doen bang dat er een crocodile onder de flap door kwam. Nee dan liever in de lemen hut met bewakers met pijl en boog, geweldig!! En dan tot slot nog verblijd worden door een mooi verhaal, net zoals wij nu met jullie verhaal. Telkens weer genieten van jullie belevenissen! liefs Dick en Trudi

Ed

Het is inderdaad weer een heel spannend verhaal. Pas maar op dat jullie niet gaan wennen aan al die gevaarlijke diren en ze dan een beetje gaan onderschatten. Vaak zien ze er zo lief uit, behalve als die grote bek open gaat. Ik ben het met Trudi eens en slaap ook liever in een hutje met een bewaker, maar die moet dan wel goed wakker zijn en niet ook in slaap vallen. Hoe zijn de mensen die jullie er tegen komen? Gaat het een beetje met communiceren?
Wacht met spanning op het vervolg.............groetjes

Ina

Zonder bedenkingen in de tent gaan slapen met sluipmoordenaars met hun enorme bekken om je heen en dan thuis alles op slot en het alarm aan. In de hut met twee bewakers ervoor waarvan je niet weet of ze eventueel bij gevaar de benen nemen. Ik vind het geweldig en vooral omdat wij op een andere locatie onze veiligheidsvoorschriften en angsten gewoon overboord gooien. Deze fantastische belevenissen zijn verhalen voor het leven. Ik hoop er nog veel van te horen en genieten jullie nog van alle komende bijzonderheden.

Gon

Jongens wat een onvergetelijk avontuur weer, spannend, afwisselend en dan tussen al die grote, wilde dieren.... Ook jullie slaapplaatsen, altijd een verrassing. Pijl en boog voor de deur en een passievolle verhalenverteller. Oei, oei wat zal dat straks saai zijn terug in Holland.
Geniet met volle teugen en wij verheugen ons al op de volgende belevenissen.
Liefs, R&G

Darie, Rein, Thijs en Fraukje

Erg leuk om weer met nieuwsgierigheid de mail te openen en de volgende episode te lezen. Onvergetelijke reis! Geniet ervan... en Ron: een journalistieke carrière of schrijversloopbaan kan je ook nog altijd overwegen ?