Grade five rafting

We zijn net terug van rafting 'Grade Five'. Vanochtend twijfelden we nog of we deze tocht wel moesten maken, gezien de foto's en niveau 5. Met 8 personen vertrokken wij vanmorgen toch voor onze 23 kilometer 'raft ervaring'. Allereerst een document tekenen om het eigen risico vast te leggen. Vervolgens werd zwemvest en helm gepast en met een open truck richting Nijl gereden. Daar kregen wij een uitvoerige instructie van onze gids. Easy forward, hard forward, backwards , turn left, en niet te vergeten de belangrijkste: Stop, get down and hold on!!! Verder geoefend wat te doen als de boot omslaat en wij onder de boot zouden komen. Met zwemvest en helm is het vrijwel onmogelijk om onder de boot uit te komen.

Gelukkig gingen er 7 safety kajakkers 'redders in nood' mee in kayaks en in een 'safety boot'. Het moet gezegd worden: Nalubale rafting is een super deugdelijke organisatie, die niets aan het toeval overliet. Veiligheid boven alles.

De praktijk begon goed. Meteen een rapid 'grade 5' zei de gids. De adrenaline steeg. Het geluid van de waterval was behoorlijk, terwijl we nog niets zagen. De eerste drop was behoorlijk gevaarlijk doordat deze erg ondiep was en vol rotsen lag. Gelukkig werd de 'ontgroening' goed doorstaan. Daarna een waterval met drie opties. We kozen voor de 50 procent Flip. Ook deze keer bleven we overeind. Dus op naar de volgende rapids. Op een gegeven moment kwam rapid grade 6 over de gehele lengte en het was niet veilig om te raften. We moesten eruit en liepen een stuk over het land om vervolgens naar de Nijl te lopen. Moesten we hier echt in? Toen de gids onze gezichten zag, zei hij: 'This is called the bad place. Its grade 5 plus en yes we are going to start from here.' We namen een zeer venijnige route en de boot ging werkelijk alle kanten op. Ik dacht dat wij deze gigant niet zouden doorstaan zonder te 'flippen', maar dankzij de stuurman lukte het uiteindelijk wel. Gaaf!!

De laatste waterval mochten we zwemmend doen. De kids waren daar wel voor in, niet beseffend dat het 'waterhappen zou gaan worden'. In zwemvest werden zij door een groot aantal gigantische golven meegesleurd. Lotte werd richting de bodem getrokken en toen ze na een aantal seconden bovenkwam greep ze zich vast aan een van onze mede rafters.

na aankomst hebben we met zijn allen een speciaal Nile bier gedronken genoemd naar een van de golven die we vandaag getrotseerd hebben.

De levensverwachting is in Uganda slechts 54,4 jaar voor mannen. Halverwege de tocht kwam de gids erachter dat ik 50 jaar was. Opeens kreeg ik extra 'relax' pauze en mocht ik de boot niet meer het land op tillen, gezien mijn leeftijd. Misschien wel mijn zwaarste beproeving voor vandaag?

Reacties

Reacties

Mandy oet Mestreech

Hahaha heerlijk ? wat een avontuur en wat zijn jullie die-hards ?? Respect ! Zo benieuwd naar alle foto’s ? meld me bij deze ook aan voor de dia avond ?

Trudi

Zo dan wat een avontuur! wat een bofkont ben jij Ron dat je werd vrijgesteld van die verplichtingen! OOOO Lotte ik zie het helemaal voor me... de omgekeerde Titanic ….was toch wel een leuke mede rafter hé? Tjonge ik doe het jullie niet na ( zou waarschijnlijk ook niet mogen gezien mijn leeftijd :) ) het bier drinken overigens wel hoor! liefs Dick en Trudi

Edgar

Wat ongelooflijk gave ervaring. ??‍♂️

Nadine

Wauw wat een spannende dag. Jullie zullen wel goed slapen vannacht ? veel plezier nog!

Patrick Hochstenbach

Ik lees bier drinken, dat wordt dus bij mij bananen bier enzo,op de goeie afloop van je vakantie met monique en lieve kids..
Bijna Abraham(Pat)

Nicole

Wauw wat onwijs gaaf beschreven, net of ik er zelf een beetje bij was! Wat is dit weer genieten

Gon

Jullie zijn superhelden, ik griezel al als de douche aanstaat...
Fijn, dat jullie dit zonder kleerscheuren hebben doorstaan, wat een avonturiers in de familie, om trots op te zijn. En Ron 50 is het nieuwe dertig in deze tijd, dat zag die gids dan weer niet!!!
Veel plezier en we kijken weer uit naar het volgende verhaal!
Liefs, R&G

Peter en Lillian

Boh, wat een ruige ervaringen. En vreselijk leuk altijd om het te lezen. Nog heel veel plezier samen en.....Ron, rustig aan met je 50+

Riny

De zoveelste ervaring rijker !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!