Hakuna matata

Rwanda en Uganda. Is dat wel veilig? Heel veel mensen stelden ons deze vraag. Ten onrechte worden beide landen als onveilig beschouwd. Natuurlijk op sommige plaatsen langs de grens kan het onrustig zijn. Met een adequate voorbereiding en ter plekke op de hoogte blijven van de actuele stand van zaken, is er echter geen vuiltje aan de lucht. Wij hebben ons nog nooit zo welkom gevoeld in een land. De inwoners zijn zeer gastvrij en vriendelijk. Je krijgt letterlijk pijn aan je schouders van het zwaaien en handen schudden. Groeten is overigens zeer belangrijk in Uganda. Je groet iedereen die je tegenkomt en vraagt als het kan hoe het met deze persoon gaat. Dat is overigens best lastig, omdat ze in Uganda circa 40 talen spreken. Op elke plek moesten we dan ook weer opnieuw taalles nemen. Op geen enkel moment hebben wij ons ooit ergens onveilig gevoeld. Integendeel. We zijn overal als zeer welkome gasten begroet. Zelfs in de hoofdstad kun je midden in de nacht veilig over straat lopen.

Vandaag zijn wij met de een gids per quad het binnenland ingetrokken en hebben wij langs de Nijl gereden en plekken bezocht, die je zelf vrijwel niet vindt. Op de gravelpaden hebben wij zeer veel stof 'gehapt' en bij terugkomst waren wij geen 'Mzungu' (blanken) meer maar 'roodbruinen'.

Samenvattend: Uganda, wat een rijke variëteit in vorm en kleur. Wat een overvloed aan natuurschoon, wat een rijkdom aan planten, vogels, insecten, reptielen en groot wild. En dat alles in een onmetelijke ruimte met een vriendelijke bevolking. Op 4 meter afstand van de met uitsterven bedreigde zilverrug staan en de chimpansees tracking, hebben een onuitwisbare indruk op ons achtergelaten. Belevenissen van de eerste orde, ook al hebben wij het luipaard niet gezien.

Uganda is echter ook een van de armste landen van de wereld. 17 procent van de bevolking leeft onder de armoede grens.

Morgenavond vliegen wij weer terug naar Nederland. Om met de woorden van onze gids te eindigen: hakuna matata. maak je geen zorgen. Rest ons nog Caroline Greeff van Fair2travel te bedanken voor het mede samenstellen van onze reis. Het was perfect geregeld.

Monique Garry Brian

Alvast goed terugreis

Ben en Niekje

Wat een mooie reisverhalen weer Ron en Monique (en kids)!!

We zijn hier zelf ook geweest, en door de verhalen waren we weer een beetje terug. De Nijl is daar inderdaad van onvergetelijke schoonheid (en ruigheid!). Mooi dat jullie al die spannende dingen zonder kleerscheuren hebben doorstaan. Vlieg gezond weer terug en we zijn heel nieuwsgierig naar alle verhalen volgende week op ons feest. Hartelijke groeten van Niekje en Ben.

Trudi

Ach wat jammer is het al weer voorbij? Wat is dat snel gegaan! Ja dat groeten lijkt mij hier ook wel een goed plan, mensen kijken heel raar als je ze goedemorgen of avond wenst op straat. Alleen bij de ouderen zie je vaak een blik van "wat leuk/aardig en krijgen een glimlach op hun gezicht" Lieverds reuze bedankt dat we mee mochten reizen met jullie en super bedankt voor de prachtige levende verhalen. Hakuna Matata, goeie terug vlucht. Liefs en een dikke kus van ons Dick en Trudi

Richard Wijnands

Wat gaat t snel, zit t er alweer op!

Bedankt voor de leuke verhalen van jullie avonturen.

Goede terug reis!

Groet,
Richard

De Valiesjes

Elke keer weer......
Bij het openen van jullie blog......
Reizen we mee in gedachten......
Dank jullie wel hier voor......

Ed

Bedankt voor jullie laatste bericht. Inderdaad leuk om iets meer over de bevolking te horen/lezen. Het lijkt wel of ze veel vriendelijker zijn dan hier. Och hier valt het ook wel mee. Volgens mij is de reis van jullie omgevlogen, zeker als je zoveel indrukken op doet. Wel met naar mijn mening een aantal spannende momenten als ik zo naar de activiteiten kijk. Jullie zijn wel wat gewend, maar volgens mij wordt de grens vaak nog een beetje verlegd. Misschien heb ik het wel spannender gevonden dan jullie. Slapeloze nachten kunnen jullie de thuisblijvers bezorgen...........
Een voorspoedige terugreis en een behouden thuiskomst. Als jullie nog wat vergeten zijn te vermelden, och, dan kan dat ook later nog, jullie weten waar wij wonen!
groetjes en bedankt voor de mooie verhalen,
Ed

Gon

Wat een fantastisch verslag van jullie belevenissen!!! Super!!! Wij hebben er intens van genoten en Ron, er gaat echt een schrijver aan jou verloren. Reisverhalen zijn op jouw lijf geschreven. Fijn, dat alles goed is verlopen, hier houden jullie een unieke herinnering aan. En zeker straks met de foto's in een fotoboek!!!! Dit gezins-avontuur pakt niemand jullie af. En ach jongens, je moet iets te wensen houden, dat nijlpaard komt misschien ook nog wel een keer. Bedankt dat we deelgenoot mochten zijn.
We wensen jullie een goede terugreis en een behouden landing!
Een dikke bedankzoen en liefs van R&G

Riny

Bedankt voor jullie verhalen, ga het weer doorgeven !
Wensen jullie ook namens Greet en Nico een goede en veilige terugreis !