Op safari!

In Queen Elizabeth park hebben we diverse game-drives gemaakt. Het park wordt doorsneden door de evenaar, waar we uiteraard even een gezinsfoto hebben gemaakt. Dit park is een van de grootste parken waar wij de big five wilden spotten. Het park staat bekend vanwege de in bomen klimmende leeuwen. Op het heetst van de dag bevinden de leeuwen zich in enorme vijgenbomen. Zover men weet, zijn er verder geen leeuwen in Afrika, die dit gedrag vertonen. Met behulp van een ranger hadden wij het geluk aan onze zijde en zagen wij een leeuw de boom inklimmen om een slaapplek te zoeken. Verder zagen we grote kuddes olifanten, de Uganda kob (soort hert), buffels, antilopen, wrattenzwijnen, veel diverse apensoorten en vogels. Interessant was het om te zien hoe een groot aantal Uganda kobs fel hun territorium verdedigde. De bokken vochten flink met elkaar en meestal koos de uitdager het hazenpad.

Wij kampeerden in het park aan de rivier. We hebben in de avond de pygmeeën bezocht. Ze wonen in hutten die gemaakt zijn van bladeren. Vuur maken zij hier nog op de traditionele manier. Na lang proberen, lukte het Jesse ook om met 2 stokjes hout vuur te maken. Een van de bewoners in dit dorp beweerde de oudste vrouw ter wereld te zijn, met een leeftijd van 120 jaar. Zij zag er overigens nog zeer goed uit voor haar leeftijd.

Verder hebben wij een boottocht langs de oevers van het Kazinga kanaal gemaakt. Wat vooral opvalt zijn de enorme aantallen (kaffer)buffels en nijlpaarden die gebroederlijk naast elkaar in het water liggen. Natuurlijk lagen er op de oevers ook Nijlkrokodillen.Voor nijlpaarden is dit 'the place to be'. De populatie wordt geschat op 5000. Op een gegeven moment ontstond er een gevecht tussen twee nijlpaarden. Het is indrukwekkend om deze kollossale dieren met elkaar te zien vechten met open gesperde bekken vielen ze elkaar aan, waarbij grote slagtanden werden gebruikt om elkaar wonden toe te brengen. Nijlpaarden maken overigens jaarlijks de meeste menselijke slachtoffers, gevolgd door de nijlkrokodil

Vlak voor de boot keerde, kwamen we langs misschien wel de meest gefotografeerde landtong van Uganda. Hierop zaten honderden Pelikanen, maraboe's, ibissen en ooievaarsoorten. Het was bijzonder om te zien hoeveel zoogdieren en vogelsoorten wij langs het kanaal zagen. Voldaan reden we rond zonsondergang terug naar onze lodge en hadden niet in de gaten dat wij op een grote kudde olifanten met jongen stuitten.

Je komt ogen en oren te kort om alle dieren op de savanne en in het meer te zien. Wij zijn nog op zoek naar het luipaard...

Trudi

Tjonge wat hebben jullie veel gezien in het Queen Elizabeth park. Wat moet dat allemaal indrukwekkend zijn geweest! de pygmeeën zijn die echt zo klein? en dan 120 jaar???? Wat is haar geheim of hebben jullie dat niet gevraagd? Ik heb zitten smullen van jullie verhaal Maar de rivier op met al die beesten die slachtoffers maken mmmm daar moet ik een nachtje over slapen. Geniet ervan met zijn allen groetjes van Dick en Trudi

Gon

Wat zou ik graag een vlinder willen zijn om op een van jullie schouders te zitten en mee te kijken naar alles wat jullie nu weer hebben meegemaakt. En als het dan te griezelig of eng wordt gewoon stilletjes wegfladderen.....
Prachtig verhaal, echt een droomvakantie! En dan hebben we de foto's nog geeneens gezien!
Wij genieten nu al volop van jullie verhalen. Super!!,
En nu op zoek naar de luipaarden.....
Liefs R&G

Ed

Jullie verhaal lijkt wel een prachtige film, alleen moeten wij de beelden er zelf maar bij verzinnen. goed idee: de familie Crombaghs duikt in de filmwereld en gaat zich toeleggen op dit soort spannende verhalen. Volgens mij komen jullie ogen en oren te kort en waarschijnlijk zegt de een tegen de ander "moet je dat zien....", waarbij de ander natuurlijk weer heel iets anders ziet...........
Verheug mij al op de avond waarop jullie een lezing houden, vergezeld van film of de ouderwetse lichtbeelden....Het oudtse vrouwtje, konden jullie met haar communiceren? Ik zla maar stoppen want anders wordt mijn verhaal langer dan dat van jullie omdat ik zoveel vragen heb..............Groetjes uit regenachtig Doenrade ( gelukkig/eindelijk)

Ed

sorry voor de twee spelfouten!

Fia

Lijkt me een geweldig plan die filmavond! Kan ik alvast kaartjes reserveren?

Kandidaatbestuur 16 der Magister JFT

Lieve familie Crombaghs,

Wat fijn om te horen dat jullie al zoveel dieren hebben gezien! Hebben jullie toevallig ook al een mooie roze flamingo gespot? Het schijnt dat je die ook met een kermisgrijpautomaat kunt vangen: misschien een leuk idee voor op onze bestuurskamer?

Daarnaast vinden wij het erg fijn om te lezen dat onze telg Jesse (alias Harry Potter) ook weer iets geleerd heeft. Nu kan hij in Tilburg voortaan onze worstenbroodjes verwarmen boven zijn zelf aangemaakte kampvuurtje.

Ten slotte willen we nog melden dat we Jesse erg missen nu hij zonder social media zit.. Uiteraard willen wij deze tijd die we zonder Jesse zitten graag inhalen, bij dezen reserveren wij dan ook zes kaartjes voor de filmavond! Het lijkt ons prachtig om te zien hoe Jesse achterna gezeten wordt door een berggorilla.

Tot het volgende verhaal!

Groetjes,

Jesses Kandidaatsbestuur

Mandy oet Mestreech

Dag lieve familie Crombaghs,
Even een inhaalslag :) en jullie indrukwekkende, prachtige, bijzondere, soms huiveringwekkende maar vooral mooie verhalen gelezen & woooowwww wat een veelheid aan indrukken hebben jullie al op deze korte tijd gehad. Compliment aan de schrijver want niet alleen komen we meer te weten, we kunnen ook heerlijk met jullie meegenieten en dat met een heerlijke humor TOP :) Wens jullie nog prachtige en veilige avonturen toe met heel veel plezier ! Mooi om dit samen met het hele gezin te kunnen en mogen doen en wat laaaaaaterrrr heel mooie en bijzondere herinneringen zijn. Njoyyy xxx

Marlie en Willy

Jongens wat een prachtige, mar ook erg spannende verhalen. En wie schrijft van jullie deze bestseller? Pas wel goed op!