Op bezoek bij onze 'familie'

Net terug van Kibale Forest. Bijna nergens ter wereld leven er zoveel apen bij elkaar in een woud. Er zijn wel 13 verschillende soorten te vinden.

Waar het in Kibale Forest werkelijk om draait zijn de chimpansees. Er leven er ruim 1000 in het wild. Maar liefst 94 tot 98 procent van onze genen zijn identiek aan die van de chimps. En wij hebben vandaag onze naaste verwanten in grote aantallen van dichtbij kunnen zien.

Wij gingen op 'familiebezoek' door middel van een chimpansee tracking. Ook hier weer een met een AK47 gewapende ranger, in verband met de kafferbuffel en de zeer agressieve bosolifant. Aan de hand van afgebroken takken, uitwerpselen, voedselresten en vooral geluiden leidde de ranger ons vijven door het oerwoud. Na nog geen 20 minuten lopen, stuitten wij reeds op een groep van circa 15 chimpansees. 'You are very lucky' zei onze vrouwelijke ranger. Het eerste contact was vluchtig, een chimpansee hoofd tussen de bladeren. Daarna een drietal zwarte ruggen tussen de struiken. Op een gegeven moment zagen we ze om ons heen lopen en konden we de dieren goed zien. De chimps lieten zich op korte afstand fotograferen. Vraag was wie elkaar nu aan het bekijken waren. Chimpansees zijn de meest luidruchtige apen en er is altijd wel iets waardoor zij geluid maken. Opeens hoorden wij een aantal chimps Luid schreeuwend door het bos rennen. Wederom waren we getuigen van een gevecht. Een schermutseling tussen twee mannetjes. Er werd hard geschreeuwd en op bomen geslagen en achter elkaar aangerend. Het eerste moment schrokken wij behoorlijk, maar al snel hadden wij in de gaten dat het niet tegen ons gericht was.

We konden de chimpansees tot op enkele meters naderen. Desalniettemin zijn het gevaarlijke dieren en mag je ze niet storen in hun dagelijkse bezigheden of aan het schrikken maken. Dat is overigens ook geen goed idee. Een mannetjes chimpansee kan 180 cm lang worden en is net zo sterk als vier tot vijf volwassen mannen. Op een gegeven moment klommen de chimps in de boom om te eten. Ze hadden het wel gehad met ons. We genoten ervan om de dieren op hoogte te zien spelen en van boom tot boom te zien slingeren. Een chimp had er absoluut geen trek in en bleef op zijn gemak onder de boom slapen.

Een unieke ervaring, waar we nog vaak aan zullen terug denken.

Verder hebben wij een wandeling gemaakt door het moerasgebied. De lokale bewoners hebben een project opgericht waarbij zij bezoekers rond leiden door de 'wetlands'. Op deze manier beschermen ze dit gebied en wordt de opbrengst gebruikt voor lokale projecten, waaronder het bouwen van een schooltje. Hier hebben wij veel vogels en nog meer apensoorten gespot.

Tegen de avond was het tijd voor de locale traditionele genezer. Hij behandelde zijn klanten met kruiden en traditionele medicijnen en had het vak van zijn vader geleerd. Hij communiceerde met zijn voorouders. Gelukkig stond op zijn 'bedrijfsbord' dat hij 'up to date' was, al deed de eerste blik in zijn praktijk echt anders vermoeden. Hekserij, kruidenzalfjes en magie zijn een serieus onderdeel van het leven. We zagen een groot aantal skeletten, kruiden en gekleurde drankjes. We konden met vrijwel alle kwalen bij hem terecht, en hij vroeg ons dan ook naar onze problemen. Plotsklaps waren opeens al onze kwalen verdwenen. Niemand had zin om zijn zelfgemaakte drankjes naar binnen te werken. Gelukkig gaf hij aan een aantal (ernstige) ziekten niet te kunnen genezen en daarvoor adviseerde hij zijn patiënten om altijd om naar het ziekenhuis te gaan.

Hij kon wel demonen bij ons uitdrijven, maar dat was een te kostbare gebeurtenis (van drie dagen) en daarvoor hadden we ook nog een geit en witte kip nodig. Die hadden wij helaas niet bij ons. Als er iemand in 'ons dorp' woonde die wij niet aardig vonden, kon hij er ook voor zorgen dat die binnen uiterkijk 3 dagen zou verhuizen. Dit was een stuk goedkoper, maar ook van deze mogelijkheid hebben wij maar geen gebruik gemaakt.

Het was een unieke en mysterieuze ervaring om mee te maken. Hartelijk hebben wij van elkaar afscheid genomen en we hebben de traditioneel natuurgenezer plechtig beloofd bij kwalen bij hem terug te komen.

We vertrekken morgen verder naar het noorden voor diverse game-drives.

Trudi

Zo wat ben ik blij dat ik een "gezonde" familie heb, al kan ik me voorstellen dat het wel indrukwekkend is! Tjonge wat beleven jullie veel op 1 dag! Ben ook blij dat jullie de mannetjes chimpansee niet boos hebben gemaakt. Maar wat zullen jullie van het geklauter en geschreeuw genoten hebben ben zo benieuwd naar jullie foto's! Nou lieverds op naar het volgende avontuur! Geniet ervan en liefs van Dick en Trudi

Marjo

Wat een verhalen weer en je beschrijft het zo leuk Ron??
Bij deze meld ik mij ook alvast aan voor de filmavond?
Fijne vakantie verder!

Margot Welling

Jullie avonturen zijn geweldig!
Geniet van deze reis.

Margot Welling

Jullie avonturen zijn geweldig!

Gon

Zo zeg, wat een indrukwekkend familiebezoek...
Toch leuk als je de familieband kunt verstevigen met familie die zo ver weg woont.
Zagen jullie trouwens nog familietrekjes terug?
En wat fijn dat jullie bij eventuele kwaaltjes terug kunnen vallen op de traditionele natuurgenezer, maar blijf gezond en genieten van alles wat jullie meemaken. En blijf natuurlijk schrijven over jullie avonturen! Op naar de volgende belevenissen.. LEUK
Liefs, R&G

Richard Wijnands

Uiteraard weer leuk om jullie belevenissen te lezen.

Riny

Hoi luitjes,
We hebben weer genoten,van jullie verhalen,me wakker maken om 6,30.
Dus jou ouders ook op de hoogte van alles !!Groetjes van ons allemaal .